OV-kaart onbegrijpelijk

Ik wil heus niet beweren dat ik het beter kan, maar al met al is dat openbaar vervoer in- en uitcheck verhaal met die OV-chipkaart natuurlijk volkomen fout. Er zitten fouten in het systeem die het voor ons allemaal tot een nodeloos ingewikkeld systeem maken. Ik zit in de trein van Leeuwarden naar Amsterdam en zeker dertig procent van de reizigers, waaronder Josien, heeft bij de verkeerde maatschappij ingecheckt. Iedereen heeft te verstaan gekregen dat ze bij station Heerenveen de trein uit moeten hollen, uitchecken bij de verkeerde maatschappij en in moeten checken bij de goede. Wat een disasterontwerp! Echt foute boel. Ik zei het al, ik heb heus niet de wijsheid in pacht, maar dit systeem rammelt aan alle kanten.

Goed, op station Leeuwarden kan je reizen met twee treinmaatschappijen: Arriva en de NS. Josien nam een iets andere route door de poortjes dan ik, daardoor checkte ze per ongeluk in bij Arriva en ik bij NS. Op grond van haar speciale OV-kaart kan ik met korting reizen; samenreiskorting. Ik stond dus ingecheckt met samenreiskorting. Maar wij werden gecontroleerd. Met mij niets aan de hand…maar met Josien wel. De conducteur stelde voor dat Josien even uit zou stappen op station Heerenveen en dan uit zou checken bij Arriva en inchecken bij de NS. Zo kwamen wij aan bij station Heerenveen. De passagiers die net als Josien fout ingecheckt hadden, stapten haastig uit op station Heerenveen en nog voor de laatste, fout ingecheckte passagier op het perron stond, reed de trein alweer weg. Daar zit ik nu dus zonder Josien, met mijn OV-kaart met samenreiskorting. Ik reisde ineens helemaal niet meer samen want Josien bleef achter op station Heerenveen. Dus stapte ik uit op station Zwolle. Na een half uur wachten kon ik me, samen met mijn samenreiskortings OV-kaart weer met mijn eega verenigen. Ik kan me niet voorstellen dat ook maar iemand uit het buitenland ooit begrijpt hoe dit systeem werkt.

Daarom heb ik een voorstel: Laten we de OV-chipkaart zo aanpassen dat iedereen begrijpt hoe hij werkt. Dat zelfs een toerist uit Japan of Chili of Canada begrijpt hoe het systeem werkt. Beperk de toestand op de kaart tot slechts twee statussen: ingecheckt of uitgecheckt. Maakt niet uit bij welke maatschappij: Je hebt ingecheckt of uitgecheckt. Het liefst zichtbaar op je kaart. Groen als je ingecheckt bent en rood als je niet ingecheckt bent. Voor iedereen onder alle omstandigheden duidelijk. Als je ingecheckt staat, dan betaal je voor elke kilometer die je je verplaatst aan een instantie. Sta je niet ingecheckt dan mag je dus niet in het openbaar vervoer zitten. Maar hoe betaal je nou specifiek voor GVB, NS, Arriva of HTM? Dat zoeken zij maar uit. Dat is niet het probleem van de reiziger. Wellicht moet het openbaar vervoer weer in zijn geheel naar de overheid…Ik weet het niet. Als de vervoerders met z’n allen hebben gekozen voor één kaart dan moeten ze de verdeling van de reisgelden onderling maar regelen. De passagier checkt in of hij checkt uit. Klaar. Verder niets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code